Thailand - Mit møde med en Munk

“Smilets land”…

Hvis du overvejer en rejse til Thailand og aldrig har været der før, så kan jeg varmt anbefale dette skønne land. Smilets land.

24627441179_5f48329eff_o

Vi, Peter og jeg, vinkede farvel til kolde og mørke Danmark den 29. januar 2016 til fordel for smukke kridhvide strande, krystalklart vand og høj sol i Thailand. Fjorten dage ventede forud og det skulle blive min bedste ferie - ever !

24901819251_8d00e22554_o

Efter mere end ti timers flyvetur med Thai Airways, landede vi i Phuket, klar på, at nyde stedet og hinanden. Det skal dog siges, at jeg var noget “skvattet” inden vi tog afsted og der var øjeblikke, da vi ventede på afgang fra Københavns lufthavn, at jeg heller ville have ligget i min seng - men afsted kom vi og det er jeg rigtig glad for.

24627473209_de87480faa_o
(Billedet her er taget fra en enkelt overnatning på det lækreste hotel Shore)

Thailand er præcis, som jeg havde håbet på - et skønt og afslappende rejsemål. Vi var blevet anbefalet det lækreste resort, “Katathani Beach Resort”, der ligger en passende køretur på ca. en time fra Phuket lufthavn.

24627474719_19b947fa21_o

Det skønne ved dette sted er, at det ligger lige ud til det smukke blå Andamanhav, krystalklart og med den lækreste hvide strandbred. Da det var en privat strand, var der så meget fred og idyl og ingen irriterende sælgere eller forstyrrende “gøglere”. Lige hvad vi havde brug for.

24876781422_25039bf83d_o

Det eneste vi skulle, var bare at nyde roen og det gjorde vi i den grad. I løbet af et par dage var jeg fuldstændig frisk igen og kunne ikke andet end indtage stedet.

24901510281_7873059123_o

Efter nogle dage med “daseri” på hotellet og ved poolen, var vi klar til at udforske og opleve lidt af området. Vi behøvede kun lige at bevæge os uden for hotellet, så stod der adskillige høflige og smilende chauffører klar med transportmuligheder; herunder deres små hurtige og billige TUK-TUKs.

24876990772_a4f6055815_o

De er billige og hurtige og skulle vi lidt længere væk, valgte vi en taxi. Taxaen koster alt fra 40-100 kroner og for 100 kroner, kunne vi komme ret langt væk. Man kan aftale med chaufføren, at han venter på udflugtsmålet, og kører én retur igen, når man er færdig med at “opleve” !
En af turene gik til “Big Buddha” og udsigten her var fantastisk. Buddhaen var under ombygning, men jeg havde fornøjelsen af blive velsignet af en ægte munk, mest til fordel for min helt egen fotograf, Peter.

24876902552_3691c276d2_o

Umiddelbart klædt på og tildækket, som det jo hører sig til, med alt respekt for denne religion, var jeg klar til at kravle på alle fire og knæle foran en skøn stor tyk munk. Med til den historie hører, at den skjorte jeg havde på, havde nogle ret irriterende knapper, der konstant gik op. Og det skete selvfølgelig også lige der foran munken. Heldigvis opdagede jeg det først, da jeg vente tilbage til Peter igen. Munken fik nok dagens kig og måske lidt “hjemve” ved synet af mine atritbutter, og jeg blev nok lidt, nåå ja lettere rød i hele hovedet !

24627324899_35b25af347_o

Udover den store flotte hvide Buddha fik vi også set flere smukke templer og flere skønne betagnede udsigter. Selv maden er et kapitel for sig, det er så lækkert, friskt og meget billigt.

24627447239_105bf936e3_o

Vi kunne spise superlækker mad for to for nærmest ingen penge. Udover at alt er billigt, er Thaierne det mest smilende folkefærd, jeg i mit liv har mødt. Der hersker en fantastisk ro overalt, selv i den meget hektiske trafik, hvor der nærmest ikke er nogen regler, udover at give plads til hinanden og det er vel ikke så tosset en “regel”?

24968563796_dd28647ab2_o

Vi i det kolde nord kunne lære så meget af den tålmodighed og alle de venlige smil der hersker overalt. Jeg er vild med deres filosofi om, at “det man giver, er det man får” og at “kolde hjerter” bevare roen og ikke som os med “varme hjerter”, der oftes mister tålmodigheden og har mere temperament. Netop temperamentet løber, ifølge thaierne, alt for ofte af med os. Måske der er en grad af sandhed i det!?

24968481546_bc67610389_o

Det var min første gang i Østen og absolut ikke den sidste. Vi er i fuld gang med at spare op til næste rejsemål og lur mig om det ikke bliver Thailand vi udforsker igen.